KELAHIRAN DAN PENDIDIKAN
ABU HAMID MUHAMMAD BIN MUHAMMAD BIN MUHAMMAD BIN TA'US AHMAD AT-TUSI AS-SYAFIE
yang terkenal secara umumnya dengan nama Al-Ghazali , dilahirkan pada
450 Hijrah/1058 Masihi di Tabaran , satu daripada dua buah kota kecil di
Tus , iaitu sekarang berada dalam kawasan Meshed di Khurasan.
Beliau bukannya ulama pertama yang tersohor dalam keluarganya , kerana
datuk saudaranya bernama Abu Hamid al-Ghazali (wafat pada 435H/1043 M)
merupaka seorang ahli ilmu kalam dan ahli fiqh yang terkenal . Mungkin
beliau menjadi contoh ikutan bagi cucu saudaranya yang berhemah tinggi
itu.
Semenjak awal lagi beliau telah terdedah kepada pengaruh segala amalan
dan ilmu tasawuf . Ayahandanya seorang yang beramal dengan amalan
tasawuf yang amat warak.
Menurut laporan al -Subki , sehingga dikatakan beliau hanya makan dari
hasil usaha tangannya sendiri dan beliau sentiasa bersama dengan mereka
yang alim . Imam al-Ghazali , anak yatim dididik oleh sufi yang menjadi
sahabat ayahandanya bersama dengan saudaranya Ahmad .
Semenjak usia kanak -kanak lagi , Imam al-Ghazali telah mempelajari ilmu
kalam dan fiqh di kota kecil kelahirannya dengan Syeikh Ahmad Ibn
Muhammad ar-Radhkhani at-Tusi , kemudian melanjutkan pengajiannya di
Jurjan di bawah didikan Imam Abu Nasr al-Isma'ili.
DAYA INGATAN
Imam al-Ghazali mempunyai daya ingatan yang sangat kuat dan bijak berhujah . Beliau digelar Hujjatul Islam kerana
kemampuan tersebut .Beliau amat dihormati di dunia Islam iaitu Saljuk
dan Abbasiyah yang merupaka pusat kebesaran Islam . Beliau berjaya
menguasai pelbagai bidang ilmu pengetahuan .
Imam al-Ghazali amat mencintai ilmu pengetahuan . Beliau sanggup
meninggalkan segala kemewahan hidup untuk bermusafir dan mengembara
serta meninggalkan kesenangan hidup demi mencari ilmu
pengetahuan.Sebelum beliau memulakan pengembaraan , beliau telah
mempelajari karya ahli sufi yang terkenal seperti al-Junaid Sabili dan
Bayazid Busthami.
Imam al-Ghazali telah mengembara selama 10 tahun . Beliau telah
mengunjungi tempat-tempat suci yang bertaburan di daerah Islam yang luas
seperti Mekah,Madinah,Jurusalem dan Mesir.Beliau terkenal sebagai ahli
falsafah Islam yang telah mengharumkan nama ulam di Eropah melalui hasi
karyanya yang amat bermutu tinggi.
Sejak zaman kanak-kanak lagi beliau telah dididik dengan akhlak yang
mulia . Perkara tersebut menyebabkan beliau benci kepada sifat riak,
megah, sombong, takabur dan sifat-sifat yang lain.Beliau amat kuat
beribadat, warak, zuhud dan tidak gemar kemegahan , kemewahan ,
kepalsuan dan kepura-puraan. Sebaliknya mencari sesuatu untuk mendapat
keredhaan dari Allah s.w.t.Beliau mempunyai keahlian dalam pelbagai
bidang terutamanya fiqah, usuluddiun dan siasah syariah.
Disebabkan itu , beliau dikenali sebagai ahli fiqh.
PENCARIAN MENCARI ILMU
Ibn 'Asakir menyebut , bahawa Imam al-Ghazali mengambil ilmu tentang
hadis al-Bukhari daripada Abu Sahl Muhammad Ibn Ahmad al-Hafisi dan
antara para syeikh yang lain dalam ilmu hadis ialah Nasr Ibn 'Ali Ibn
Ahmad al-Khawari dan Muhammad Ibn Yahya Ibn Muhammad Ibn Suja'i
az-Zawzani dan seterusnya.
Sewaktu dalam perjalanan pualng dari Jurjan , ada kisah menarik tentang
Imam ini yang berkisar bagaiman beliau dirompak.Apabila para perompak
itu meninggalkannya , beliau mengikut mereka tetapi beliau diberi amaran
agar tidak mengikut mereka jika tidak mahi mati. Lalu beliau meminta
dengan nama Allah supaya dikembalikan kertas-kertas yang mengandungi
segala catatan pembelajarannya kerana kertas tersebut tiada gunanya
kepada para perompak tersebut.
Bila ditanya tentang kertas apa yang ada dalam begnya, beliau menjawab
bahawa ianya mengandungi segala catatan ilmu yang didengarnya yang
menyebabkannya jauh mengembara.Perompak itu ketawa dan bertanya: Bagaimana kamu dapat memperoleh ilmu mereka bila kami ambil kertas itu hingga menyebabkan kamu tidak berilmu lagi?Perkara aneh telah berlaku kerana segala catatannya telah diserahkan kembali.
Apabila beliau kembali ke Tus , beliau mengambil masa tiga tahun untuk
menghafal semua catatan yang dipelajarinya.Setelah beliau kembali dari
Jurjan dan berada di Tus untuk beberapa waktu , beliau sempat
mempelajari tasawuf di bawah ajaran Syeikh Yusuf an-Nassaj dan mungkin
juga melakukan pelbagai latihan sufi.
Sewaktu berumur lebih kurang 20 tahun, beliau pergi melanjutkan
pelajarannya ke Maktab Nizamiyyah di Nishapur untuk berguru dengan Imam
al-Haramain iaitu Abu al-ma'ali al-Juwaini yang merupakan guru generasi
yang keempat dari Imam al-Asy'ari sendiri dalam akidah ajaran Imam
itu.Dalam akademi tersebut , beliau mempelajari pelbagai ilmu seperti
usuluddin, fiqh, falsafah, logik dan ilmu-ilmu sains tabi'i ,tasawuf dan
lain-lain lagi.
Imam al-Haramain memberi kepada para pelajarnya kebebasan berfikir dan
kebebasan mengeluarkan pendapat mereka serta mereka digalakkan mengambil
bahagian dalam perdebatan dan perbincangan tentang pelbagai jenis
persoalan yang dihadapi.Di dalam semua perdebatan dengan rakan-rakannya ,
Imam al-Ghazali menunjukkan kemampuan berfikir yang luas dan tajam
serta beliau mempunyai kebolehan yang tinggi dalam kepetahan berhujah ,
yang terbukti di dalam tulisannya seperti Tahafut al-Falasilah.
Tidak lama kemudian, beliau berkesempatan memberi kuliah kepada
rakan-rakannya dan membuat penulisan.Beliau merupakan seorang yang
berfikir secara kritikal dan bebas merdeka.Sewaktu beliau menjadi
pelajar di Nizamiyyah , Nishapur beliau merasa tidak berpuas hati dengan
pegangan yang dimilikinya dan membebaskan dirinya daripada cara
bertaklid semata dalam pegangan agama.
Sewaktu di Nishapur, beliau menjadi murid kepada ulam sufi Abu 'Ali
al-Fadl Ibn Muhammad Ibn 'Ali al-Farmadhi.Daripada guru sufi itulah
beliau banyak mempelajari ilmu berkenaan dengan pengetahuan dan amalan
kesufian.Al-Farmadhi sendiri ialah murid kepada bapa saudara beliau
sendiri dan juga murid al-Qushairi(wafat 465H/1074M),seorang sufi yangb
terkenal.
Beliau juga mengamalkan segala amalan zahid yang ketat di bawah
bimbingannya sendiri sebagaimana yang disebut oleh beliau sendiri bahawa
keadaannya tidak sampai ke tahap boleh mendapat inspirasi murni dari alam tinggi.Pada
waktu itu juga beliau merasa tidak berpuas hati dengan pemikiran secara
falsafah yang dihadapinya termasuk apa yang diterima secara autoriti(sah) dalam hubungan usuluddin.
Tekanan dalam tasawuf tentang yang rapat dan mesra dengan Tuhan
menjadikan Imam utama itu menjadi semakin tidak berpuas hati dengan
huraian falsafah dalam usuluddin.
Al-Farmadhi meninggal dunia pada tahun 477 H /1074 M dan Imam
al-Haramain meninggal pada tahun 478H/1085M.Pada waktu itu, Imam
al-Ghazali berumur 28 tahun dan masih bertenaga dan namanya termasyhur
di alam Islam.
Beliau memasuki istana Nizam al-Mulk , wazir Malik-shah (yang memerintah
ketika itu bersamaan 465-485H/1072-1092M) dan berada dalam kalangan
para ahli ilmu kalam dan fuqaha di istana tersebut.Nizam al-Mulk ialah
seorang wazir yang memberi galakan kepada perkembangan ilmu , sains,
sastera, dan menghimpunkan di sekelilingnya para ulama dan ilmuwan yang
terkenal dan mempunyai ilmu yang mendalam.Beliau selalu mengadakan
pelbagai majlis perbincangan ilmiah dan di situ juga nama al-Ghazali
menjadi terkenal kerana kebolehan perdebatannya yang amat baik.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar