Oleh WAN MOHD. SHAGHIR ABDULLAH[WAN Mohd.
Shaghir semasa membentangkan kertas kerja pada Seminar Bahan Rujukan
Islam Nusantara di Brunei pada Ogos 2001. --- gambar tidak disiarkan
--waqaf.net]
SETELAH genap 100 ulama diperkenalkan dalam ruangan Agama Utusan
Malaysia, ulama yang ke-101 ditampilkan dalam artikel ini. Beliau
berasal dari Banjarmasin, Indonesia tetapi menjalankan aktivitinya di
Brunei Darussalam. Sangat sedikit penyelidikan yang dapat saya lakukan
di Brunei, namun dalam dua kali saya mengikuti seminar sebagai
pembentang kertas kerja iaitu pada 20-23 November 1995 dan 20-23 Ogos
2001, saya berhasil mengumpulkan riwayat beberapa orang ulama Brunei.
Kebanyakan riwayat adalah hasil wawancara bersama beberapa orang.
Secara langsung saya juga berkesempatan pergi ke tempat-tempat yang
bersejarah dan tidak dapat diketepikan melalui kajian beberapa buah buku
yang diterbitkan di Brunei Darussalam. Kepada semua pihak di Brunei
Darussalam yang telah menyumbang bahan-bahan yang sangat berharga,
melalui mukadimah artikel ini dan artikel-artikel mengenai ulama Brunei
Darussalam berikutnya, saya ucapkan ribuan terima kasih.
Sebelum memperkatakan ulama yang disebut dalam judul artikel ini,
saya telah memperkenalkan beberapa ulama Brunei peringkat awal yang
dimuatkan dalam buku Penyebaran Islam dan Salasilah Ulama Sejagat Dunia
Melayu jilid ke-4. Mereka yang telah didokumenkan ialah Syarif Ali,
Syarif Mufaqqih al-Muqaddam, Syeikh Adam, Sulaiman Abdur Rahman dan
Saiyid Abu Bakar.
Saiyid Abu Bakar adalah datuk kepada Syeikh Muhammad Arsyad bin
Abdullah al-Banjari. Dipercayai ulama Banjar yang sedang diriwayatkan
ini ada hubungan dengan Saiyid Abu Bakar yang disebut itu.
Mengenai ulama yang berasal dari Banjar yang berhijrah ke Brunei,
secara sepintas lalu pernah saya sentuh dan muatkan dalam buku berjudul
Syeikh Muhammad Arsyad Al-Banjari, cetakan Khazanah Fathaniyah, Kuala
Lumpur pada 1990.
Beberapa penulis yang berasal dari Brunei menyebut nama ulama yang
berasal dari Banjar ini ialah Datuk Haji Ahmad bin Haji Abdul Lathif.
Nama popularnya di Brunei Datuk Haji Ahmad Banjar saja. Beliau
dilahirkan di Banjarmasin, Kalimantan, selatan Indonesia.
Tarikh lahirnya belum diketahui tetapi beliau dilahirkan dalam
keadaan menyalahi adat kebiasaan. Ketika ibunya, Dayang Seri Banun
(sebutan di Banjar) atau Dayang Serbanun (sebutan di Brunei) meninggal
dunia, anaknya masih dalam kandungan. Lazimnya manakala ibu meninggal
dunia bererti anak dalam kandungan turut meninggal dunia, tetapi
keajaiban telah berlaku. Beberapa bulan kemudian kedengaran suara
menangis dari kubur ibu tersebut. Setelah kubur digali ternyata didapati
bayi masih hidup.
Seluruh tubuhnya dalam keadaan utuh kecuali hanya sebelah tangannya
dimakan ulat bersama-sama mayat ibunya. Semua yang berlaku demikian
adalah dengan �kudrat, iradat dan ilmu Allah� semata-mata, dan di
luar daripada kemampuan manusia memikirkannya. Sesuatu yang menyalahi
kejadian, menurut lazimnya dalam ilmu akidah, dinamakan �khariqul
adah�. Sebaliknya jika seperti biasa saja dinamakan �sunnatullah�.
Asal usul
Pada zaman dulu hampir-hampir tidak ada ulama besar yang berasal dari
Banjar yang terlepas daripada kaitan dengan Syeikh Muhammad Arsyad bin
Abdullah al-Banjari, penyusun Sabil al-Muhtadin, yang sangat masyhur
itu. Kaitan yang saya maksudkan di sini adakalanya perhubungan nasab dan
adakalanya perhubungan keilmuan. Bahkan sebahagian besar kedua-duanya
sekali.
Berdasarkan perjalanan sejarah dan cerita daripada pelbagai sumber,
Datuk Haji Ahmad Banjar yang berhijrah ke Brunei sebagai penyebar Islam
juga tidak terlepas daripada perhubungan itu. Sebelum datang ke Brunei
beliau terlebih dulu telah memperoleh aliran ilmu Syeikh Muhammad Arsyad
bin Abdullah al-Banjari yang turun kepada beberapa orang anak beliau.
Datuk Haji Ahmad Banjar hanyalah sezaman dengan cucu-cucu ulama besar
Banjar itu. Kemantapan dilanjutkan di Mekah. Beliau berguru dengan ramai
ulama, antaranya Syeikh Ahmad Khathib bin Abdul Ghaffar as-Sambasi.
Oleh kerana Datuk Haji Ahmad Banjar adalah salah seorang murid Syeikh
Ahmad Khathib Sambas, bererti kita dapat menulis sejarah yang agak
panjang, lengkap, dan tahun-tahun aktiviti ulama Banjar itu berdasarkan
banyak perbandingan. Barangkali sebelum ke Brunei, beliau telah diakui
sebagai ulama besar di Banjar. Berdasarkan Syeikh Abdur Rahman Shiddiq
al-Banjari, Mufti Kerajaan Inderagiri, tulisannya menyebut nama
lengkapnya diawali dengan “Al-Alim Al-Allamah”.
Jika kita membicarakan murid Syeikh Ahmad Khathib Sambas yang paling
terkenal ia cukup ramai. Antaranya Syeikh Nawawi al-Bantani (lahir
1230H/1814M, wafat 1314H/1896M), tetapi dalam artikel ini hanyalah
dipilih yang ada hubungannya dalam persekitaran Borneo/Kalimantan. Salah
seorang murid Syeikh Ahmad Khathib Sambas yang berasal dari Sarawak
bernama Haji Abdul Lathif bin Haji Abdul Qadir Sarawak. Nama ini serupa
nama dengan ayah Datuk Haji Ahmad Banjar, kemungkinan juga ayah beliau.
Tetapi tidak dapat dipastikan kerana nama datuk pada Datuk Haji Ahmad
Banjar belum diketahui. Haji Abdul Lathif pernah merantau ke Pontianak
dan Banjar kerana menyebarkan Islam melalui ajaran Tarekat
Qadiriyah-Naqsyabandiyah Syeikh Ahmad Khathib as-Sambasi.
Oleh sebab kedua-duanya sama-sama belajar dengan Syeikh Ahmad Khathib
Sambas, riwayat yang pasti bererti kedua-duanya adalah bersahabat.
Murid Syeikh Ahmad Khathib Sambas yang berasal dari Borneo/Kalimantan
pula ialah Syeikh Nuruddin Tekarang. Ulama ini berasal dari selatan
Filipina. Selepas belajar di Mekah dia pulang ke Sambas. Kuburnya
terletak di Kampung Tekarang, Kecamatan Tebas, Kabupaten Sambas.
Muridnya Syeikh Muhammad Sa`ad daripada keturunan Sambas asli,
kuburnya terletak di Kecamatan Selakau, Kabupaten Sambas. Semua ulama
yang berasal dari Borneo/Kalimantan tersebut adalah ikhwan
(persaudaraan) Datuk Haji Ahmad Banjar dalam Tarekat
Qadiriyah-Naqsyabandiyah Syeikh Ahmad Khathib as-Sambasi. Riwayat yang
diperoleh dari Brunei pula menyatakan Datuk Haji Ahmad Banjar bersahabat
dengan ulama Brunei, Pangiran Abdul Momin bin Pangiran Sabtu (wafat
1298H/1880M). Beliau ini berasal dari Kampung Bakut Siraja Muda.
Sebagaimana pernah saya riwayatkan dalam beberapa tulisan sebelum
ini, Syeikh Ahmad Khathib Sambas adalah termasuk murid Syeikh Daud bin
Abdullah al-Fathani dalam pelbagai bidang ilmu kecuali Tarekat
Qadiriyah-Naqsyabandiyah. Tarekat itu diterima oleh Syeikh Ahmad Khathib
Sambas daripada Syeikh Syamsuddin.
Daripada kenyataan ini bererti sanad atau salasilah keilmuan pelbagai
bidang ilmu Datuk Haji Ahmad Banjar melalui Syeikh Ahmad Khathib Sambas
naik kepada Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani hingga naik kepada yang
lebih atas daripadanya. Sanad atau salasilah ini pula dalam beberapa
disiplin ilmu adalah sama dengan sanad atau salasilah Syeikh Muhammad
Arsyad bin Abdullah al-Banjari.
Selain dipastikan bahawa Datuk Haji Ahmad Banjar adalah murid Syeikh
Ahmad Khathib Sambas, diriwayatkan pula ketika di Mekah beliau telah
belajar daripada beberapa ulama Arab yang terkenal pada zaman itu,
antaranya Syeikh Utsman ad-Dimyathi, Saiyid Ahmad bin Zaini Dahlan,
Syeikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki dan lain-lain.
Daripada riwayat ini dapat diambil kesimpulan bahawa sama ada
ilmu-ilmu yang melalui Syeikh Ahmad Khathib Sambas mahupun ilmu-ilmu
yang melalui ulama-ulama Arab, semuanya adalah dalam ilmu yang dianggap
selamat dari kaca mata penilaian ulama tradisional. Yang saya maksudkan
di sini ialah bahawa dalam akidah tetap berpegang kepada Ahli Sunah Wal
Jamaah menurut metod Imam Abu Hasan al-Asy�ari dan Imam Abu Mansur
al-Maturidi. Tentang fikah tetap mengikut satu mazhab saja, iaitu Mazhab
Syafie. Tentang tasawuf tetap berpedoman dan berpegang teguh dengan
kitab-kitab turas tasawuf seperti karangan-karangan Imam al-Ghazali.
Demikian juga pegangan tentang amalan, secara rutin tiada sekali-kali
ditinggalkan amalan Tarekat Qadiriyah-Naqsyabandiyah yang beliau terima
langsung daripada gurunya Syeikh Ahmad Khathib Sambas yang sangat
terkenal itu.
Pemerintahan
Tahun kedatangan Datuk Haji Ahmad Banjar di Brunei belum diketahui
dengan pasti. Diriwayatkan bahawa beliau berhijrah ke Brunei pada zaman
pemerintahan Sultan Brunei yang ke-24, ialah Sultan Abdul Momin yang
memerintah dari tahun 1852-1885. Datuk Haji Ahmad Banjar tinggal di
Kampung Burung Pingai Ayer dan di sanalah beliau menjalankan aktiviti
penyebaran Islam melalui pendidikan dan dakwah.
Murid-murid beliau datang dari beberapa kampung dalam Brunei,
kebanyakannya datang dari Kampung Burung Pingai, Kampung Burung Tekuruk,
Kampung Lorong Dalam dan lain-lain.
Dipercayai ilmu-ilmu yang diajarkan ialah penekanan tentang fardu
ain, terutama akidah, fikah Mazhab Syafie, dan tasawuf. Ilmu fardu ain
yang terpenting pula ialah praktik tajwid terutama dalam bacaan
al-Fatihah yang wajib dibaca dalam sembahyang. Oleh sebab Datuk Haji
Ahmad Banjar termasuk salah seorang �Khalifah Mursyid Tarekat
Qadiriyah-Naqsyabandiyah�, sekali gus beliau juga telah membaiah dan
mentawajjuhkan tarekat tersebut kepada beberapa muridnya. Antara mereka
yang menerima tarekat itu ialah Pehin Datu Imam Haji Mokti bin Haji
Nasar.
Selain kegiatan penyebaran ilmu-ilmu Islam, Datuk Haji Ahmad Banjar
juga dilantik sebagai Pengawas Perkembangan Agama Islam di Brunei
Darussalam. Selain itu, beliau juga pernah menjadi Kadi. Sungguhpun
demikian, kemungkinan kerana waraknya, Datuk Haji Ahmad Banjar pernah
menolak penganugerahan gelaran Datuk Seri Maharaja.
Oleh sebab ada hubungan pertalian kekeluargaan dengan Syeikh Muhammad
Arsyad bin Abdullah al-Banjari, salah seorang cucu ulama Banjari ini
ialah Haji Thasin bin Mufti Jamaluddin al-Banjari yang pergi ke Brunei
dan berkahwin dengan anak Datuk Haji Ahmad Banjar yang bernama Aminah.
Hasil perkahwinan itu, mereka memperoleh anak bernama Haji Ramli.
Haji Thasin bin Mufti Jamaluddin al-Banjari selain berkahwin di Brunei
juga pernah bernikah di Pontianak, memperoleh beberapa orang anak.
Antaranya Haji Yusuf Saigon dan Haji Muhammad Arsyad. Kedua-dua anak
Haji Thasin yang di Pontianak ini adalah adik-beradik satu ayah dengan
Haji Ramli di Brunei Darussalam. Walau bagaimanapun, saya masih belum
dapat mengesan keturunan Haji Ramli bin Haji Thasin di Brunei.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar