Dari kanan: Muhammad Saman (keturunan ulama Banjar), penulis dan Datuk Mohd Ainal Abdul Fatah Sabah (keturunan ulama Banjar).
Ahli Undang-Undang Kerajaan Banjar
Oleh WAN MOHD. SHAGHIR ABDULLAH
SYEIKH Muhammad Arsyad al-Banjari memperoleh anak dan
keturunan yang sangat ramai menjadi ulama. Dalam artikel ini
mengungkapkan anak beliau yang bernama Jamaluddin. Ibu Jamaluddin
bernama Go Hwat Nio atau sebutan popular dipanggil Tuan Guat saja. Tuan
Guat adalah seorang Cina yang memeluk Islam oleh Syeikh Muhammad Arsyad
al-Banjari sendiri. Adik beradik daripada ibu ini ada enam orang, yang
menjadi ulama besar dan terkenal di antara mereka ialah: 1. Al-`Alim
al-`Allamah Khalifah Hasanuddin. 2. Al-`Alim al-`Allamah Khalifah
Zainuddin. 3. Al-`Alim al-`Allamah Mufti Haji Jamaluddin. Tiga orang
lagi yang perempuan, ialah 4. Aisyah 5. Raihanah 6. Hafsah.
Al-`Alim al-`Allamah Khalifah Hasanuddin bin Syeikh
Muhammad Arsyad al-Banjari (yang pertama), zuriatnya yang menjadi ulama,
ialah al-`Alim al-`Allamah Mufti Haji Muhammad Khalid, al-`Alim
al-Fadhil Haji Muhammad Qaim. Al-`Alim al-`Allamah Mufti Haji Jamaluddin
bin Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari (ketiga), zuriatnya yang menjadi
ulama, ialah al-`Alim al-`Allamah Mufti Haji Muhammad Husein, al-`Alim
al-Fadhil Qadi Haji Muhammad Amin, al-`Alim al-`Allamah Qadi Haji Abdus
Shamad dan al-`Alim al-’Allamah Haji Muhammad Thasin. Haji Jamaluddin
al-Banjari digelar juga dengan `Surgi Mukti’, lahir sekitar tahun 1780
M. Tahun wafatnya belum diketahui. Makamnya terletak di Sungai Jingah
(Ku’bah), Banjar.
Adik beradik Mufti Haji Jamaluddin yang seayah tetapi
berlainan ibu ialah Syarifah, ibunya bernama Tuan Bajut. Adik beradik
Mufti Haji Jamaluddin daripada ibu yang lain pula ialah al-`Alim
al-`Allamah Qadi Haji Abu Su`ud, al-`Alim al-`Allamah Khalifah Haji Abu
Na`im, dan al-`Alim al-`Allamah Khalifah Haji Syihabuddin. Ibu mereka
bernama Tuan Baiduri. Al-`Alim al-`Allamah Qadi Haji Abu Su`ud bin
Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari, sewaktu kembali daripada menunaikan
haji, berkahwin lagi di Kedah dan memperoleh seorang putera, Mas`ud.
Zuriatnya Tuan Husein Kedah, ulama yang terkenal di Malaysia.
Mengenainya telah diperkenalkan di Ruangan Agama, Utusan Malaysia,
dengan judul Husein Kedah Al-Banjari, Generasi Penerus Ulama Banjar pada
16 Ogos 2004. Al-`Alim al-`Allamah Haji Syihabuddin bin Syeikh Muhammad
Arsyad al-Banjari di Mekah, belajar kepada Syeikh Daud bin Abdullah
al-Fathani. Tahun 1258 H./1842 M. raja-raja Riau di Pulau Penyengat
Indera Sakti meminta kesediaannya menjadi guru di Kerajaan Riau. Adik
beradik Mufti Haji Jamaluddin daripada ibu yang lain pula ialah al-`Alim
al-`Allamah Haji Abdullah (wafat di Madinah) dan al-`Alim al-Fadhil
Abdur Rahim. Beliau menunaikan haji dengan menaiki kapal layar, kapalnya
pecah dan beliau wafat. Ibu kedua-duanya bernama Tuan Lipur. Adik
beradik Mufti Haji Jamaluddin daripada ibu yang lain pula ialah al-`Alim
al-`Allamah Mufti Haji Ahmad dan yang perempuan bernama Shafiyah. Ibu
kedua-duanya bernama Ratu Aminah binti Pangeran Thaha bin Sultan
Tahmidullah. Pada tarikh 9 Julai 2005, saya dan ahli PENGKAJI bertemu
dengan keturunan Shafiyah, Kiyai Haji Muhammad Saman bin Muhammad Saleh
di Hotel Pan Pacific, Kuala Lumpur. Pertemuan yang melibatkan beberapa
keturunan tersebut yang berasal dari Sabah dan Banjar adalah atas
kehendak dan diatur oleh Datuk Mohd Ainal bin Haji Abdul Fattah dan
kawan-kawan. Kiyai Haji Muhammad Saman adalah guru agama dari Pesantren
Yayasan Nurul Hikmah dan beliau juga aktif mengajar di Sabah. Kami
merumuskan kerjasama penyelidikan dan pengembangan khazanah ulama silam
dunia Melayu yang perlu diperkasakan. Disingkatkan riwayatnya bahawa
semua adik beradik Mufti Haji Jamaluddin ada 30 orang daripada ibu
seramai 11 orang.
Keluarga jadi mufti
Lingkungan keluarga dekat Mufti Haji Jamaluddin yang
menjadi mufti disebut oleh Syeikh Abdur Rahman Shiddiq dalam Syajarah
al-Arsyadiyah, ada 10 orang; 1. Al-`Alim al-`Allamah Haji Jamaluddin bin
Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari. 2. Al-`Alim al-`Allamah Haji Ahmad
bin Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari. 3. Al-`Alim al-`Allamah Haji
Muhammad As`ad bin Utsman. 4. Al-`Alim al-`Allamah Haji Muhammad Arsyad
bin Mufti Haji Muhammad As`ad. 5. Al-`Alim al-`Allamah Haji Syihabuddin
bin Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari. 6. Al-`Alim al-`Allamah Haji
Muhammad Khalid bin `Allamah Hasanuddin bin Syeikh Muhammad Arsyad
al-Banjari. 7. Al-`Alim al-`Allamah Haji Muhammad Nur bin al-’Alim
al-’Allamah Qadi Haji Mahmud. 8. Al-`Alim al-`Allamah Haji Muhammad
Husein bin Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari. 9. Al-`Alim al-`Allamah
Haji Jamaluddin bin Haji Abdul Hamid. 10. Al-`Alim al-`Allamah Syeikh
Abdur Rahman Shiddiq bin Haji Muhammad `Afif bin `Alimul `Allamah Qadi
Abu Na`im bin Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari. Daripada yang pertama
hingga kelima pada zaman pemerintahan Sultan Banjar. Sedangkan keenam
hingga 10 pada zaman penjajahan Belanda.
Daripada maklumat yang lain, golongan keluarga ini yang
menjadi Mufti, ialah : 1. Haji Muhammad Husein bin Mufti Haji
Jamaluddin. 2. Haji Abdul Jalil bin Mufti Haji Syihabuddin. 3. Haji
Muhammad Yunan bin Mufti Haji Muhammad Amin. 4. Haji Sa`id bin Haji
Abdur Rahman. 5. Haji Mukhtar bin Qadi Haji Hasan. Jadi, bererti 10
orang yang di atas ditambah 5 orang, kesemuanya 15 orang. Kemungkinan
masih ramai yang belum diketahui.
Keluarga jadi qadi
Keluarga ini yang menjadi qadi, yang telah diketahui
sekurang-kurangnya 25 orang, ialah: 1. Al-`Alim al-`Allamah Qadi Abu
Su`ud bin Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari. 2. Al-`Alim al-`Allamah
Qadi Abu Na`im bin Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari. 3. Al-`Alim
al-`Allamah Haji Mahmud bin Haji Muhammad Yasin. 4. Al-`Alim al-`Allamah
Haji Muhammad Amin bin Mufti Haji Jamaluddin al-Banjari. 5. Al-`Alim
al-Fadhil Haji Muhammad Ali al-Junaidi bin Qadi Haji Muhammad Amin. 6.
Al-`Alim al-`Allamah Haji Muhammad Sa`id al-Jazuli bin Qadi Haji Su`ud.
7. Al-`Alim al-`Allamah Haji Muhammad Amin bin Qadi Haji Mahmud. 8.
Al-`Alim al-`Allamah Haji Abdus Shamad bin Mufti Haji Jamaluddin bin
Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari. 9. Al-`Alim al-`Allamah Haji Muhammad
Jafri bin Qadi Haji Abdus Shamad. 10. Al-`Alim al-Fadhil Qadi Haji
Bajuri. 11. Al-`Alim al-Fadhil Haji Muhammad As`ad bin Mufti Haji
Muhammad Nur bin Qadi Haji Mahmud. 12. Haji Ibrahim bin Mufti Haji
Jamaluddin. 13. Haji Abu Talhah bin Qadi Abdus Shamad. 14. Haji Muhammad
Thaiyib bin Haji Muhammad Qasim. 15. Haji Muhammad bin Haji Muhammad
Qasim. 16. Haji Zainal bin Lebai Darun. 17. Haji Abdur Rahman bin Qadi
Haji Muhammad Sa`id. 18. Haji Qasim bin Mu’min. 19. Haji Muhammad Sa`id
bin Mu’min. 20. Haji Muhammad Arsyad bin Qadi Haji Abdur Rahman. 21.
Haji Hasan bin Mufti Haji Muhammad Sa`id. 22. Haji Abdur Rauf. 23. Haji
Abdul Jalil bin Qadi Haji Muhammad Arsyad. 24. Haji Ahmad bin Abu Naim.
25. Haji Muhammad Arsyad bin Qadi Haji Abdur Rauf.
Aktiviti
Haji Jamaluddin bin Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari
mendapat pendidikan Islam secara mendalam daripada ayahnya, Syeikh
Muhammad Arsyad al-Banjari. Selain sebagai Mufti Martapura, Haji
Jamaluddin juga giat mengajar sama ada orang awam atau pun golongan
istana kesultanan Banjar. Haji Jamaluddin, Mufti Martapura yang paling
besar pengaruhnya pada masa pemerintahan Sultan Adam (1825 M – 1857 M),
beberapa orang peneliti sejarah berpendapat bahawa Undang-Undang Sultan
Adam (1251 H / 1835 M) adalah banyak dipengaruhi oleh pendapat dan
pandangan Mufti Haji Jamaluddin. Sebagai bukti pada Fasal 31, terdapat
nama beliau, tertulis sebagai berikut, “Sekalian kepala-kepala jangan
ada yang menyalahi pitua Haji Jamaluddin ini namun orang lain yang
menyalahi apabila ikam tiada kawa manangat lekas-lekas bapadah kayah di
aku.” Fasal 31 tersebut ditulis dengan sangat panjang. Menurut kertas
kerja Abdurrahman S.H. (sekarang Hakim Agung Indonesia) tertulis dalam
bahasa Banjar huruf Latin / Rumi ejaan lama, seperti huruf `u’ masih
menggunakan `oe’. Abdurrahman S.H. juga mencantumkan dalam kertas
kerjanya itu teks dalam bahasa Belanda. Beliau menyimpulkan Fasal 31
tersebut bahawa “tentang tata pemerintahan hanyalah bagian pertama saja
sedang bagian akhir adalah mengenai nazar.” Selanjutnya Abdurrahman S.H.
memberi komentar, “Tetapi yang penting di sini adalah suatu hal yang
luar biasa bagi seorang ulama kalau fatwanya dimasukkan ke dalam salah
satu pasal daripada undang-undang kerajaan sehingga mempunyai otoritas
tersendiri sebagai hukum negara. Suatu hal yang jarang terjadi di
mana-mana.”
Selain hal-hal yang tersebut di atas, Mufti Haji
Jamaluddin al-Banjari adalah seolah-olah sebagai seorang pendamai
perselisihan keluarga Diraja Banjar dan pemegang “Surat Wasiat Sultan
Adam”. Dalam bulan Disember 1855 Sultan Adam menulis surat wasiat yang
kandungannya bertujuan pengganti Sultan Adam sebagai sultan ialah
Pangeran Hidayatullah. Kepada puteranya Pangeran Prabu Anom, dan cucunya
Pangeran Tamjidillah diancam dengan hukuman mati, jika menghalangi
surat wasiat itu. Surat Wasiat Sultan Adam yang tersebut juga dipegang
oleh Mufti Haji Jamaluddin al-Banjari.
Penulisan
Karya Mufti Haji Jamaluddin al-Banjari yang paling
terkenal di seluruh dunia Melayu ialah `Perukunan Jamaluddin’. Pada
semua cetakan `Perukunan Jamaluddin’ dapat dipastikan bahawa kitab yang
tersebut memang karya beliau. Namun masih ada pendapat yang mengatakan
bahawa kitab tersebut adalah karya saudara perempuannya bernama Syarifah
binti Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari. Pendapat yang lain pula ada
yang mengatakan adalah karya anak saudaranya yang bernama Fatimah. Pada
pandangan saya, sebelum menghuraikan mengenai ini perlulah kita
mengenali pelbagai versi kitab yang dinamakan Perukunan. Setelah kita
mengenali pelbagai versi, barulah kita dapat menentukan pengarangnya.
Ada yang dinamakan `Perukunan’ saja. Ada yang dinamakan Perukunan
Jamaluddin. Ada yang dinamakan Perukunan Besar. Ada yang dinamakan
Perukunan Melayu. Ada yang dinamakan Perukunan Jawa. Ada yang dinamakan
Perukunan Sunda. Dan terakhir sekali ada yang dinamakan Perukunan Bugis.
Tiga jenis `Perukunan’ yang terakhir Jawa,Sunda dan Bugis tidak perlu
dibicarakan di sini kerana ketiga-tiganya hanyalah merupakan terjemahan
saja daripada Perukunan Melayu. Terlebih dulu di bawah ini diambil data
beberapa buah cetakan awal `Perukunan’ yang dinisbahkan sebagai karya
Mufti Haji Jamaluddin al-Banjari, iaitu yang dicetak oleh Mathba’ah
al-Miriyah al-Kainah, Mekah, 1315 H/1897 M. Pada kulit depan tertulis,
“Ini kitab yang bernama Perukunan karangan asy-Syeikh al-`Alim Mufti
Haji Jamaluddin ibnu al-Marhum al-`Alim al-Fadhil asy-Syeikh Muhammad
Arsyad Mufti Banjari.” Karya Mufti Haji Jamaluddin al-Banjari yang lain,
yang kurang diketahui umum, Bulugh al-Maram fi Takhalluf al-Muafiq fi
al-Qiyam (1247 H/1831 M).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar